sobota, 5 kwietnia 2014

Wegańska tarta z kremem waniliowym i gruszką

To moja pierwsza wersja wegańskiej tarty. Obawiałam się najbardziej o spód - zupełnie niepotrzebnie! Wyszedł doskonale chrupiący i praktycznie nie do rozróżnienia z tradycyjnym kruchym. Do tego waniliowy krem jaglany i gruszki - to połączenie "chodziło" za mną już od dłuższego czasu. Można je wykonać zupełnie bez cukru. Można też zdecydować się na wersję słodszą i konkretnie deserową.
Tarta została wczoraj dość szybko skonsumowana w wegańskiej Cafe Tygrys. Polecam.
I ciasto i kawiarnię :)

Wegańska tarta z kremem waniliowym i gruszką



Składniki

Ciasto:
1 szklanka mąki pszennej
1 szklanka mąki razowej
1/4 cukru pudru
1/2 szklanki oleju (zastosowałam ryżowy)
1/4 słodu płynnego (zastosowałam z agawy)
Pół szklanki wody
1 czubata łyżka siemienia lnianego
Pół łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżka soku z cytryny

Siemię lniane pogotować chwilę w wodzie, odcedzić ziarna, wystudzić. Wymieszać suche składniki, dodać kolejno mokre składniki i przestudzonego "gluta" z siemienia lnianego. (Glut jest ważny, bo w konsystencji przypomina jajko. Dzięki niemu spód jest chrupiący). Ciasto (konsystencja inna niż w zwykłym kruchym, lepiąca, nie do wałkowania) wyłożyć na tartownicę, wykleić brzegi i piec w temp 190 ok 30 min (aż się zarumieni)

Krem:
1/2 kubka kaszy jaglanej
250 ml mleka roślinnego (zastosowałam sojowe)
125 ml wody
1 łyżka ekstraktu z wanilii lub kilka kropli aromatu waniliowego
4 łyżki płynnego słodzika(zastosowałam z agawy)
2 łyżki soku z cytryny
2-4 łyżki cukru pudru (do smaku)
3 łyżki margaryny wegańskiej

Kaszę zalać na chwilę zimną wodą, a następnie przepłukać wrzątkiem. Gotować w mleku pomieszanym z wodą ok 15 min, aż zmięknie i wchłonie wodę. Zmiksować blenderem na gładką masę, dodać pozostała składniki. Krem schłodzić, a następnie wyłożyć na wystudzony spód.

Góra:
2 dojrzałe gruszki
Sok z cytryny
Garść płatków migdałowych

Gruszki ograć, wykroić nasiona, pokroić na kawałki i skropić sokiem z cytryny. Układać na krem. Płatki migdałowe prażyć chwilę na patelni, wysypać na gruszki.

Przepis na krem jaglany znalazłam tu. Spód wymyśliłam sama i muszę przyznać, że nabrałam ochoty do dalszych wegańskich eksperymentów.

Wegańska tarta z kremem waniliowym i gruszką





7 komentarzy:

  1. Tak zupełnie bez tłuszczu ten spód?

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne połączenie - gruszki + krem waniliowy. :) Tylko mnie też zastanawia spód bez grama tłuszczu, czyżby płynny słód mógł go zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
  3. O rety! Oczywiście że jest tłuszcz, pół szklanki! Przepraszam, już zedytowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda super! To mój ulubiony krem jaglany:)

    OdpowiedzUsuń
  5. chciałabym nominować Twojego bloga do LBA. Będzie mi miło, jeśli zechcesz dołączyć do akcji i wziąć udział w zabawie :) po więcej informacji zapraszam do siebie: http://wkroliczejnorze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń